|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Angyali kör? A politikai kommunikáció hatása a poszt-indusztriális demokráciákra
|
Pippa Norris, www.mediakutato.hu, 2001. ősz. Részlet a tanulmányból
Az utóbbi évtizedben egyre többen teszik a médiát felelőssé a
közélettel szemben tanúsított állampolgári apátiáért, a közügyek
hiányos ismeretéért, valamint a kormányokkal szemben tanúsított
bizalmatlanságért. E nézet szerint a pártok politikai marketingjének
professzionalizálódása, a spin doktorok, a művészi csomagolás és a
közvélemény-kutatások szintén hozzájárulnak az emberek cinizmusához. De
helyes-e ez az általánosan elfogadott nézet? Ez az írás, amely a
politikai kommunikáció posztindusztriális társadalmakban betöltött
szerepének módszeres vizsgálatán alapul, amellett érvel, hogy a média
és a pártok politikai kommunikációja nem felelős az állampolgári
közönyért. Az első rész összefoglalja a „média-kór” különböző
elméleteit. A második rész megvizsgálja a híripar néhány különösen
fontos trendjét, amely sokak szerint felelős a média gyenge
teljesítményéért. A harmadik rész tanulmányozza a rendelkezésre álló
bizonyítékokat arról, hogy a hírmédiára fordított figyelem milyen
hatással van az állampolgári aktivitásra. A következtetés kifejti a
tanulmány eredményeit magyarázó „angyali kör” elméletét. Ahelyett, hogy
– tévesen – az üzenet hordozóját hibáztatná, az alábbi írás arra a
következtetésre jut, hogy inkább a képviseleti kormányzás rendszereinek
mélyén gyökerező hibákat kell megértenünk és kiigazítanunk. Bevezetés
Az utóbbi években egyre mélyül a demokratikus intézmények ideálja és az
érzékelhető teljesítményük közötti szakadék (Norris 1999; Pharr &
Putnam 2000). A „demokrácia válságáról” – ugyan nincs szó, mégis sokan
úgy vélik, hogy nincs minden rendben a politikai életben. Az Egyesült
Államokban elsősorban a politikai intézményeket és vezetőket övező
általános cinizmus kelt aggodalmat, amely kiegészül az állampolgári
közöny és a félig üres szavazóurna rémképével (Nye et al. 1997, Ladd
& Bowman 1998; Putnam 2000). Az általános nézet szerint az amerikai
állampolgárok nem kapcsolódnak be a közéletbe; keveset tudnak róla, és
még kevésbé érdekli őket, ezért inkább visszavonulnak a magánszférába.
Hasonlóak az aggodalmak Európában is. A megfigyelők legitimációs
válságot észlelnek abban, hogy az Európai Unió anélkül terjeszti ki
hatalmát és hatáskörét, hogy az emberek részt vennének a politikai
döntésekben (Hayward 1995; Andersen & Eliassen 1996). A kritikus
állampolgárok számának növekedését többféleképpen lehet magyarázni; e
magyarázatokat egy korábbi írásomban már tanulmányoztam (Norris 1999).
Az egyik legnépszerűbb magyarázat szerint az állampolgári közönyért a
politikai kommunikáció okolható. A „média-kór” (media malaise) vagy
„video-kór” (video malaise) politikatudományi irodalma az 1960-as
években született, majd az 1970-es években, Watergate után, számos
tudományos írás foglalkozott vele. Napjainkra – az 1990-es években
megjelent könyvek áradatának hatására – széles körben osztott
bölcsességgé vált az újságírás tömegkultúrájában és a politikában.
A kritikusok kórusa az Egyesült Államokban hallatja a legerőteljesebben
a hangját, de Európában is találkozhatunk hasonló nézetekkel. Azt
állítják, hogy a média és a párt-kampányok széles körben alkalmazott
eljárásai hátráltatják az állampolgárok politikai részvételét, vagyis a
közügyekről való tájékozódásukat, a kormánnyal szembeni bizalmuk
kialakulását, illetve a politikai aktivitásukat.2 A média-kór elméletei
két közös alapfeltevésből indulnak ki: (1) a politikai kommunikáció
folyamata nagy hatással van az állampolgári aktivitásra; és (2) ez a
hatás negatív irányú. Ezekben az állításokban nincs semmi
újdonság. A kritikusok már a 19. században, a napilapok széles körű
elterjedésének idején attól tartottak, hogy a népszerű sajtó erkölcsi
romláshoz vezet (Curran & Seaton 1991). Az 1890-es években a
„szennylapok” (yellow press) okoztak aggodalmat azok körében, akik úgy
látták: ezek az újságok veszélybe sodorhatják a közügyeket. Az 1920-as
és 1930-as években a tömegpropaganda első elméletei azon a feltevésen
alapultak, hogy a tekintélyelvű rezsimek a rádiós hírműsorok és a
filmhíradók manipulálásával képesek becsapni és dróton rángatni az
embereket (Lowery & DeFleur 1991). Az elmúlt évtizedekben számos
„kereszteshadjárat” indult a média állítólagos kártékony befolyása
ellen. A küzdelem hol a filmekben látható erőszak, a televíziós szenny,
hol pedig a szórakoztató tévéműsorok állampolgári aktivitást kikezdő
hatása, a dohányhirdetések veszélyei vagy éppen a popzene állítólag
ártalmas hatásai ellen folyt (Starker 1991). Miközben a média-kór
elmélete sok újdonsággal nem szolgál, a korábbiakhoz képest mégis
különbséget jelent a körülötte kialakult általános ortodoxia. Először
felvázolom a média-kór amerikai és európai változatát, leírásait, majd
megvizsgálom az elmélet alátámasztására használt bizonyítékok egy
részét. A média-kór elméletei
A média-kór amerikai elméletei az 1960-as évek politikatudományi
irodalmában jelentek meg. Kurt és Gladys Lang kapcsolták össze elsőként
a tévéhíradókat az amerikai politikában általánosabban tapasztalható
kiábrándultság érzésével. Szerintük a televíziós hírműsorok cinizmust
keltenek az emberekben, mert túl nagy hangsúlyt fektetnek a politikai
konfliktusokra, és keveset foglalkoznak a washingtoni politikacsinálás
hétköznapi folyamataival. Ez a jelenség a szerzők szerint a „véletlen
közönségre” van a legnagyobb hatással, vagyis azokra, akik azért
találkoznak a politikával, mert épp a tévét nézik, amikor jön a híradó,
de akiket egyébként nem különösebben érdekelnek a közügyek, illetve nem
rendelkeznek jelentősebb előzetes tudással róluk (Lang & Lang
1966).3 A szerzőpáros akkoriban magára maradt nézeteivel, jórészt
azért, mert a politikai kommunikációban uralkodó konszenzus a média
közvéleményre gyakorolt minimális hatását hangsúlyozta. Az
elmélet az 1970-es évek közepén kezdett hódítani, mert elfogadható
magyarázatot adott a Vietnam és Watergate után tapasztalható, a
közügyektől való növekvő elidegenedésre. Elsőként Michael Robinson
tette népszerűvé a video-kór fogalmát, amely az amerikai televíziós
újságírást hozta összefüggésbe a politikai cinizmussal, a társadalmi
bizalom hiányával, illetve a politika hatástalanságával. Robinson
szerint minél többet nézi valaki az erősen negatív hangvételű,
konfliktusokra épülő, intézményellenes témákat felvonultató televíziós
hírműsorokat, annál inkább hajlik rá, hogy eltávolodjon a politikai
élettől, frusztrált és cinikus legyen, kételkedjen önmagában, és rossz
legyen a közérzete (Robinson 1976). E folyamat különösen választások
idején válik kritikussá, amikor a nézőket kiábrándítja, hogy a média a
politikusok „lóversenyét” hangsúlyozza a lényeges ügyekkel és
kérdésekkel szemben; miközben túl sok elemzést közöl ahelyett, hogy a
tényeket ismertetné, és a jelöltekről szóló „rossz hírek” dömpingjével
árasztja el a közönséget (Robinson & Sheehan 1983). Az évek során
sokan fogalmaztak meg hasonló állításokat (Becker et al. 1979; Becker
& Whitney 1980; McLeod et al. 1977; Miller et al. 1979). A
Trilaterális Bizottságnak4 készült, nagy hatású jelentésében Samuel
Huntington azt állította, hogy a média sok posztindusztriális
társadalomban aláássa a kormányok iránti tiszteletet, hozzájárulva
ezzel a demokrácia Washington, Párizs és Tokió utcáin nyilvánvalóvá
váló, növekvő „válságához” (Crozier et al. 1975). Az 1990-es
évek során a médiával szembeni időnként felmerülő panaszok valóságos
áradattá váltak. Entman szerint a szabad sajtó teljesítménye messze
elmarad az ideálistól, aminek következtében az amerikai publikum túl
nagy része marad tájékozatlan és fordít hátat a politikának (Entman
1989). Neil Postman arról panaszkodik, hogy a földfelszínen sugárzó
tévéhálózatok a kábeltévék által elcsábított nézők visszaszerzése
érdekében bulvár-televíziózással helyettesítik a komoly politikai
tudósításokat (Postman 1985). Roderick Hart szerint a televízió,
miközben passzivitásra ösztönöz, a politikai részvétel illúzióját
kelti, és így csábítja el Amerikát (Hart 1994 & 1996). Neil Gabler
azt állítja, hogy a politikai folyamatokat immár show-businessként
csomagolják (Gabler 1998). Larry Sabato arra a veszélyre
figyelmeztet, amelyet az okoz, hogy a falkában dolgozó újságírók
végtelen étvágyát egyre nehezebb kielégíteni (Sabato 1988). Thomas
Patterson szerint a sajtó alkalmatlan arra, hogy a választások
„kapuőre” legyen, és nem tölti be a politikai rendszerben neki szánt
szerepet (Patterson 1993 & 1996). Cappella és Jamieson azt
hangsúlyozzák, hogy a politikai híreknél használt stratégiai magyarázó
sémák, keretek a politika iránt cinikussá teszik az embereket (Capella
& Jamieson 1996 & 1997). Dautrich és Hartley arra a
következtetésre jut, hogy a média „cserbenhagyja az amerikai
szavazókat” (Dautrich & Hartley é.n.). James Fallows amiatt
aggódik, hogy a bulvárosodásnak köszönhetően a média figyelmének
előterében immár a szenzációs, felszínes, populista témák állnak
(Fallows 1996). Az egész „átverést” Schudson szerint a politikai
kérdésekről folytatott részletes és érdemi vita sínyli meg a leginkább
(Schudson 1995). Hachten arról panaszkodik, hogy a közügyekkel
foglalkozó újságírás triviális és romlott lett (Hachten 1998).
A szegény rokon szerepére ítéltetett, régóta alulfinanszírozott
amerikai közszolgálati televízió képtelen ellensúlyozni a nézettségi
mutatók bűvöletében élő nagy kereskedelmi tévéhálózatokat és
kábeltévéket (Baker & Dessart 1998). A panaszok sora végtelen. A
hírmédiát – elsősorban a televíziót – hibáztatják egy sor politikai
problémáért. A kritikus hangok már rég nemcsak tudományos körökben
hallhatóak: sok amerikai újságírónak is meggyőződése, hogy valami
nagyon nincs rendben a szakmával;5 a Tom Rosensteil és Bill Kovach
vezette aggódó újságírók bizottsága, a Committee of Concerned
Journalists a szakma lehetséges reformjáról szervezett vitát (Kovach
& Rosenstile 1999). Európában is hasonló hangokat
hallani, bár ezek a hangsúlyt a híripar és a párt-kampányok
strukturális fejlődésének következményeire helyezik. Jay Blumler
szerint Nyugat-Európa a „közéleti kommunikáció válságától” szenved
(Blumler & Gurevitch 1995; Blumler 1990 & 1997). Sokan tartanak
attól, hogy a kereskedelmi csatornák mind élesebb versenyre
kényszerítik a közszolgálati adókat, ami aláássa a közmédia minőségét
és sokszínűségét (Achille & Bueno 1994). Dahlgren szerint a
közszolgálati televízió helyére kerülő kereskedelmi csatornák
szegényesebbé tették a nyilvános szférát (Habermas 1984 & 1998;
Dahlgren & Sparks 1995; Dahlgren 1995; Weymouth & Lamizet 1996).
Az 1980-as években Nyugat-Európa-szerte privatizációs hullám söpört
végig az állami szektoron. Ugyanekkor az alternatív kereskedelmi
csatornák megerősödése véget vetett a közszolgálati műsorszolgáltatás
monopóliumának és megrendítette az állami forrásokból támogatott
televíziózás mellett szóló érveket. Schulz szerint Németországban a
közszolgálati műsorszolgáltatás hanyatlása és a politikai hírek
szenzációsabb, negatívabb oldalát hangsúlyozó kereskedelmi csatornák
megjelenése növelhette a közönség cinizmusát (Schulz 1997 & 1998).
Kaase attól tart, hogy e fejleményeknek köszönhetően kialakulhatnak
olyan közönség-rétegek, amelyeket az különbözteti meg egymástól, hogy
mennyi politikai információ jut el hozzájuk, ez pedig tovább növelheti
a társadalomban meglévő „tudás-szakadékot” (knowledge gap) (Kaase 2000).
A nyomtatott sajtó területén az ad okot általános aggodalomra, hogy az
olvasókért folytatott egyre élesebb küzdelemben nagy nyomás nehezedik a
hírközlés hagyományos normáira, ami bulvárosodáshoz (tabloidization) és
a tájékoztató és szórakoztató tartalmak keveredéséhez (infotainment)
vezet. Az 1890-es években a „szennylapok” rendszeresen foglalkoztak a
híres és gazdag emberek erkölcsi botlásaival és szexuális hajlamaival.
A szenzációhajhászás, a bűnesetek és botrányok tálalása az újságokban
aligha újkeletű, és az unalmas politikai ügyek népszerű alternatíváját
jelenti (Gabler 1998). Manapság azonban a korábbi évtizedeknél jóval
többször fordul elő, hogy a címlapra rutinszerűen, naponta kerül a
kormány botrányait taglaló írás – szóljon az akár a Nagy-Britanniában
történő visszaélésekről, az olaszországi Tangentopoliról,6 a japán
Sagawáról7 vagy az amerikai Lewinsky-afférről (Lull & Hinerman
1997). Az ilyen hírek állítólag kikezdik a társadalmi viszonyokat és a
politikai tekintélyt alátámasztó bizalmat. A bulvárosodás talán
előrehaladottabb Európában, mint az amerikai vagy a japán sajtóban. A
The Sun vagy a Der Bild élen jár ebben, miközben mindkettőt több
millióan olvassák. Ugyanakkor hasonló jelenségek figyelhetők meg a
nézettségi mutatókat kergető amerikai helyi tévéhíradókban és a
„mindent elmondunk, folyton beszélünk” filozófiájára épülő kábeltévés
hírmagazinokban. Sokan abban bíznak, hogy az internetet majd
elkerülik ezek a gondok, mások viszont attól tartanak, hogy ez a médium
csak felerősíti a politikai cinizmust. Owen és Davis arra a
következtetésre jutott, hogy az internet ugyan új
információ-forrásokkal szolgál a politika iránt érdeklődőknek, de –
mivel nem mindenki férhet hozzá – jó okunk van kételkedni abban, hogy
az új médium képes átalakítani a demokratikus részvételt (Owen &
Davis 1998). Murdock és Golding szerint az internet egyszerűen
újratermelheti, esetleg fel is erősítheti a hagyományos politikai
részvételben meglévő társadalmi aránytalanságokat (Murdock &
Golding 1989). Hill és Hughes úgy véli, hogy az internet nem
változtatja meg az embereket, csupán lehetővé teszi számukra, hogy
ugyanazokat a dolgokat másként is csinálhassák (Hill & Hughs 1998).
Ráadásul az interneten gyorsan jelennek meg a hírek, ami alááshatja a
régebbi médiumok újságírói normáit, ahhoz hasonlóan, ahogy a Drudge
Report on-line hírfórum lekörözte a Newsweeket, amikor elsőként közölte
a Lewinsky-sztorit. Az internet ugyanakkor olyan fórumot is kínál,
amely aránytalanul felerősítheti a demokratikus politikai élet
fősodrától igen messze eső hangokat, például a fehérek
felsőbbrendűségét hirdető rasszistákét vagy a bombagyártó terroristákét.
Az elemzők egy másik, hasonló nézeteket valló csoportja szerint a
politikai kommunikáció problémái elsősorban a professzionális marketing
eljárásaira vezethetőek vissza. Sok országban megfigyelhető, látványos
jelenség, hogy csökken a „premodern” kampány jelentősége, azaz egyre
kevésbé fontos a helyi pártgyűlések szerepe, a szavazók ajtaján
egyenként kopogtató kampányolás, illetve a szavazó és a jelölt közti
közvetlen érintkezés. A „modern” kampány megjelenésére jellemző a
politikai marketing technikáinak széleskörű alkalmazása (Swanson &
Mancini 1996; Butler & Ranney 1992; Bowler & Farrell 1992). A
stratégiai kommunikáció része a kampány „professzionalizálódásának”,
amely során mind nagyobb szerep jut a PR, a hírkezelés, a reklám, a
beszédírás és a piackutatás technikai szakértőinek (Norris et al. 1999;
Norris 1997). Sokak szerint a politikai marketing szerepének
növekedése felel a politikai vezetőkkel és intézményekkel szembeni
cinizmusért. Az aggodalmak középpontjában az a feltevés áll, hogy a
spin doctorkodás, az értékesítés és meggyőzés technikái aláássák a
politikai vezetők hitelét (Jones 1995, Rosenbaum 1997). Ha a
politikában mindent úgy terveznek meg, hogy a lehető legszélesebb
rétegnek tessék, akkor talán nehezebb megbízni az üzenetben vagy az
üzenet küldőjében. Bár a közvélemény-kutatások Bob Franklinnek sem
szolgáltatnak közvetlen bizonyítékokat, mégis ő kínálja a tézis
legtisztább megfogalmazását, amikor elátkozza „a politika csomagolását”
(Franklin 1994). Sokan mások is aggályaikat hangoztatják a brit, a
német és a skandináv választási kampányok „amerikanizálódása” miatt,
illetve azért azon hatás miatt, amelyet az amerikanizálódás gyakorolhat
a politikai pártokba vetett bizalomra (Pfetsch 1996; Siune 1998; Brants
& van Zoonen 1996; Negrine & Papathanassoloulos 1996). A pártok
és jelöltek által használt „negatív”, vagy támadó hirdetések is
aggasztóak, mert ez a gyakorlat passzivitásra késztetheti a választókat
(Ansolabehere & Iyengar 1995; Kaid & Holtz-Bacha 1995; Jamieson
1984 & 1992; Johnson-Cartee & Copeland 1991).
Összefoglalva tehát azt mondhatjuk, hogy a média-kór okairól eltérő
módon vélekednek Amerikában és Európában. A strukturális szempontok
képviselői a posztindusztriális társadalmakat általában jellemző
intézményes fejlődés szerepét hangsúlyozzák, így a híripart a
bulvárosodás felé terelő gazdasági nyomást, a közszolgálati
televíziózás térvesztését, illetve a széttöredezettebb, sokcsatornás
televíziós környezet kialakulását. A kulturális nézőpontból
közelítők az amerikai újságírás történeti eseményeit hangsúlyozzák,
jelesül a Vietnamot és Watergate-et követően kialakult, ellenségesebb
hírkultúrát. A kampány szerepét hangsúlyozók a politikai marketing
előtérbe kerülésére, a spin doctorok, reklámszakemberek és
közvélemény-kutatók mint kísérőjelenségek súlyának növekedésére hívják
fel a figyelmet, és úgy vélik, mindezek csökkentik az állampolgárok és
a képviselők közötti személyes kapcsolat. Ez a nézőpont több
értelmezést foglal magában, a fontos különbségektől függetlenül azonban
ezek az értelmezések abban mindenképp megegyeznek, hogy a politikával
szemben érzett állampolgári kiábrándultságért legalább részben a
politikai kommunikációt teszik felelőssé. Természetesen
vannak a szakirodalomban ellenvélemények is: a média-kór elméletének
alátámasztására használt bizonyítékokat az utóbbi években egyre több
szkeptikus elemző kérdőjelezi meg. Saját korábbi kutatásaimból például
az derült ki, hogy – noha a tévénézés és az apátia egyes jelei közt
valóban van kapcsolat – a média-kór elméletével szemben a hírmédiára
fordított figyelem az állampolgári aktivitás pozitív mutatóival hozható
összefüggésbe az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és más
országokban is (Norris 1996 & 1997 & 2000; Norris et al. 1999).
Kenneth Newton kimutatta, hogy Nagy-Britanniában a politikai napilapok
olvasása és sok tévéhíradó megnézése nagyobb politikai tudással,
érdeklődéssel és a politika jobb megértésével jár együtt (Newton 1997
& 1999). Christina Holtz-Bacha hasonló eredményekre jutott a
németországi hírmédiára fordított figyelem vizsgálatakor (Holtz-Bacha
1990). Curtice, Schmitt-Beck és Schrott szintén pozitív összefüggéseket
találtak öt nemzetre kiterjedő, az 1990-es évek elején lezajlott
választásokat vizsgáló kutatásukban (Curtice et al. 1998).8 Az amerikai
országos választási tanulmányok, a National Election Studies (NES)
legfrissebb, Stephen Earl Bennett és kollégái által készített felmérése
szerint a politikába vetett bizalom szorosan összefügg a hírmédiába
vetett bizalommal, és semmi sem utal arra, hogy a hírmédia használata
kapcsolatban állna a politikai cinizmussal (Bennett et al. 1999).
Mindezidáig azonban az ellenvélemények csak néhány tudományos
tanulmányban jelentek meg, ami azzal jár, hogy ezeket a hangokat
teljesen elnyomja a modern újságírás állapotán kesergő nagy kórus.
Mielőtt mindannyian beállunk a média-kór hívei közé, tegyük fel a
kérdést: milyen kézzelfogható bizonyítékok támasztják alá a
feltételezést? Itt röviden ismertetek két olyan adatforrást, amely
kétségbe vonja az alapkijelentések némelyikét: a háború utáni
időszakban a hírmédia politikai tudósításaira kiható, nagyobb
strukturális trendek aggregált mutatóit; illetve a
közvélemény-kutatások azon adatait, amelyek az egyének hírmédiára
fordított figyelmének hatását tárják fel. A tanulmány teljes szövege itt olvasható.
Pippa Norris Angyali kör? A politikai kommunikáció hatása a poszt-indusztriális demokráciákra. www.mediakutato.hu, 2001. ősz.
|
|
|